tisdag 6 juli 2010

På läger i en stekpanna

Q o jag på väg till dagens övningar När vi går över Lögdöbron får vi syn på det här plaskande gänget

För att ära den publikfriande Lögdödagen, klädde sig Kristin o fröken Katrin i sina finkläder

Fina Lisa och Lukas blev förstårs också en publikmagnet










Så var årets "husmorsläger" avverkad. En otrolig hetta "lägrade" oss i 4 dagar, det har verkligen känts som att rida i en rykande het stekpanna med höga kanter, då inte en enda vinpust kom åt oss på ridbanan. Solen var inte bara varm utan den brändes rejält - phu!
Men varken ryttare eller hästar klagade, eftersom det som vanligt var så roligt, mysigt och stimulerande Som tur är har vi Ljustorpsån på promenadavstånd, och den "befolkades" kan jag säga. Det var ett evinnerligt rännade av ryttare o hästar ner till den svalkande ån.
Att jag ridit åtta pass de sista 4 dagarna, känns litegrann i "gammkroppen" , tror att även kära Q som jobbat så bra har lite träningsvärk.
Lägerstämningen ifann sig snabbt, lugn och fokusering, varvat med fnitter och kalorier.
De mest upprörande upplevelserna stod Q för, först fick han tjusig på- hälsning i sin hage av ett litet nätt fullblodsto i högbrunst, han blev lite till sig i trasorna eftersom han varit hingst så länge i livet. Matten till stoet tyckte att det var synd att han inte hade bollarna kvar.
Andra gången jag fick lite hjärtflimmer var när Q, rymde ur stallet o drog till herrgårdsparken för att käka vitklöver, han tyckte nog att han passade väldigt bra in i den miljön ;)
Tror eller vet att även åhörare, tyckte att vår kurs var kul o stimulerande att kika på.
De deltagande hästarna var från 2 till 21 år, och i fem olika raser. Därför blev träningspassen högst varierande. Från den lilla 2-åringens lyckade försök att i kapson gå böjd på voltspår, små
snälla försök till skolor med bogarna på plats. Till "gammhästarna" som fick prova på att bli ridna i enbart halsring. Ingen vanlig NH ridning , utan även där med böjning, ställning o skolor, vilket fungerar utmärkt på de skolade hästarna som är vana att lyssna på våra vikthjälper.
Vi vanliga dödliga övade mycket på längning, samling i skolor med stora krav på bogarnas placering och längning framför manken.
Sista dagen när våra hästar var uppmjukade blev det till vår stora glädje mycket galoppträning.
Våran fröken Katrin Wallberg är en enorm hjälte som stog i stekand sol 8-10 timmar om dagen, o ändå har ett engagemang som inte är av denna värld. Hon brinner för oss allihopa.
Man såg tydliga resultat hos ekipagen efter 2 dagar o på den 4:e var resultaten helt lysande.
Det är dyrt att träna men det är värt varenda "sekin". Katrin har förmåga att ge en de små nycklarna man aldrig skulle hitta själv. Önskar mig verkligen en alldeles egen hopfällbar Katrin i fickan att ta fram varje gång Q o jag ska träna. Som ni hör är jag såå jättenöjd med resultatet av vårt läger. Tyvärr har mina nya nycklar en viss tendens att försvinna eller åtminstone blekna med tiden.
Men som tur är är det dags igen i slutet av augusti- längtar redan!
Bilderna har jag lånat av Kristin Nordling- Tack!

3 kommentarer:

  1. Ja, verkligen ett underbart läger! Det var bara kocken som fattades, men jag tycker att vi var ganska duktiga att laga mat vi också...
    Det var härligt att se Q i högform. Han var så lugn och sansad och det verkar som om ni kom över en tröskel och fick en helt annan stabilitet i formen. Galoppen gick ju jättefint! Det är verkligen hans forte! (I alla fall när han har samma galopp med alla fyra benen...)
    ;) Kram!

    SvaraRadera
  2. Gud vad roligt det låter! Jag skulle jättegärna åka på ridläger med bara "kärringar" som jag själv ;-)

    SvaraRadera
  3. Ser och låter verkligen underbart!!

    SvaraRadera