måndag 27 september 2010

En avslagen FEIRA...


För tredje året i rad har jag i helgen besökt årets Lusitano Feira, å jag blir förvånad.
För mig känns det som detta årliga återkommande evenemang borde vara årets höjdpunkt för alla Lusitano lovers. Tyvärr så känns det mer som en tillställning som håller på att självdö :(
Första året vi besökte Feiran var det fart och fläkt, massor med vackra "Lusar", många duktiga ryttare och tränare som hade uppvisningar, och framförallt en uppsjö fantastiska portugiser som vet hur dessa underbara hästar ska ridas.
Vet inte vad som händer i den svenska Lusitanovärlden, känns som om jag missat något väsentligt, eftersom årets tillställning var ganska trist och tråkig.
Endast ett fåtal, hade slutit upp till årets Feira. Läktarplatserna gapade oroligt tomma, och i ridhuset hände inte så mycket upphetsande.
Lördag var det kvalitetes bedömningar, utställning och saluhästvisning. Ungefär samma hästar gick in o ut i de olika klasserna, å många var de inte.
Tre tappra ryttare byggde en WE bana och förklarade och visade hur en tävling går till.
Söndag stod dressyrtävling på programmet klasser från LB:3 upp till St. Georg.
En samling ryttare gjorde vad de kunde med sina ystra hästar.
Den största behållningen för mig av helgens upplevelser är väl att jag kan konstatera att Quartzo är en fullständigt normal Lusitano. Av de ca 10 startande "Lusarna" i dressyren var det endast 2 st. som höll sig "på mattan" under hela programmet, de andra gjorde precis som Quartzo brukar göra, hoppade, studsade, o stod på bakbenen. En sak till kunde jag snabbt konstatera med mina väldigt partiska ögon, jag har en fantastiskt vacker och "väl ihopkommen" Lusitano,
å är så glad att det är honom jag har.

1 kommentar:

  1. Jag hade gärna varit där och kollat också, fast det krockade med annat - spm vanligt....
    Synd att det är så dött... Undrar varför det blivit så? Jag är ju liksom lite ny i rasen så jag har ingen aning...

    SvaraRadera