måndag 10 januari 2011

UR LED ÄR TIDEN

Döda kajor, inte muslimska självmordsbombare läste jag i sydsvenskan, nähä vad bra då.
Kan inte låta bli att tycka att mesta på vår vackra jord, verkar vara fullständigt i rubbning.
Fåglar trillar ner från skyn världen runt och fiskar i mängd strandar i Brasilien, Nya Zeeland, Japan och Italien.
Australien ligger snart under vatten. Känner ett stort obehag, vad är det frågan om?
Märkligt att vi inte pratar mer om det här. Om kungen skulle fisa offentligt, kan jag slå vad om att kvällspressen skulle skriva om detta på sidorna 6,7,8, 9, 11, 12, och mitten, men inte om våra mycket globala bekymmer, visst är det konstigt? Lider alla journalister av "strutssjuka"?
Sen kan man ju säga väldigt mycket om vädret, beroende som vi är av detta fenomen vi djurägare.
Det blir aldrig som man planerat, blev alldeles gråtfärdig på lörd. morgon när jag konstaterde att utetempen visade 22-, där rök ytterligare en långtur på ledig dag med Quartzo. När jag gick kvällsrundan med jycken var det 16 minusgrader och REGN???? vad i hela friden ?? Ingen blev väl mer förvånad på söndmorgon när det plötsligt var plusgrader ute. La min oro på hyllan och red ut på en  ljuvlig 2-timmarstur.Släppte sedan ut en lycklig häst utan täcke i hagen, tror han rullade sig 118 varv han fick liksom inte nog. Hade närt en liten förhoppning om att han skulle bli lite renare efter sitt "snöbad" men effekten blev tyvärr den motsatta   Det blir lite knasigt för hästarna med dessa väder växlingar. . Quartzo kan vara oriden i 4-5 dagar och så plötsligt ska matte rida av sig hela veckans samlade ridlust. Hans kondis och muskelsättning är inte på topp, men han har ändå inget emot våra sporadiska långturer. Jag får verkligen försöka känna av hur mycket mitt energiknippe egentligen klarar av, själv har han inte förmågan att säga ifrån, vill jag galoppera till Göteborg ger jag mig fasiken på att han skulle försöka.
Så även om tiden är ur led så är Quartzo i alla fall sig lik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar