tisdag 28 augusti 2012

3-dagars samlingskurs på Lögdö

Herrejössös vilket hjärnsnurr, jag drabbats av efter 3 intensiva  kursdagar med bästa Katrin Wallberg i fina Lögdö.Kursen var en påbyggnad från vår förra sitsträningskursen.
Hur viktig våra sitsar är, blev väldigt påtagligt nu när vi skulle börja med samlingsarbetet.

Nu blev det äntligen dags att plocka upp våra hästar från den långa låga formen till en form där hästen sänker sin bakdel mer och lyfter sina bogar. En form som min häst med sina rasegenskaper är mer komfortabel med, även om det med rätt arbete kräver så mycket mer av honom.





Fredagen startade med teori hela förmiddagen. Från kl 09.00 fram  till lunch satt vi en stor klunga kunskapstörstande med spetsade öron och sög i oss alla klokkunskaper bästa Katrin Wallberg delgav oss.
Hon pratade i 3 timmar om Biomekanik - vad är framåt nedåt och vad är framåt uppåt?
och det behövdes, inga lätta saker det här.
Hon fortsatte sedan sitt föredrag med att prata om: Vad är egentligen samling?
Vi pratade om vilka vägar som finns för att arbeta med samling
Sista teoripasset före lunch gick vi igenom en repetition av ryttarens sits.
Mätta och fullproppade inte bara med mat utan även nya kunskaper som vi nu skulle omsätta i praktiska övningar, gav vi oss ut till ridplanen.
Katrin gjorde en genomgång av grundarbetet hos varje ekipage, för att se hur förutsättningarna för det samlade arbetet var. Många saker att ta hänsyn till. Katrin med sina hökögon tittade på saker som längningen av överlinjen, den laterala böjningen, rotationen i bröstkorgen, lösgjordheten på innertygeln, användningen av ytter o inner bakben osv, osv. Under tiden var hon på oss hela tiden om våra sitsar.
Som ni förstår blev detta ett gediget arbete för "fröken".
Vi avslutade fredagen m. ytterligare ett teoripass då vi pratade om och fick lära oss:  
Användningen av handen i samlingen.
Efter en svinkall (5+) skritt tur ner till bruket tidig (nåja) lördagmorgon var det så dags att skärpa till sig igen.
Skönt var det att få börja inomhus med teori medan solen värmde upp luften.
Ännu ett intressant teoripass där vi fick lära oss om de äkta,
halvhalterna, halterna o framförallt skolhalten.
Så var det dags att gå ut att öva. Vi fick hjälp med redskap för att öva på den mycket samlande skolhalten.
Solen var så snäll mot oss den log å värmde oss hela dagen. Tjocktröjorna kastades och fram åkte linnen - tack solen vi behövde det, eftersom ytterligare 2 ridpass stod på agendan.
Före lunch hann Katrin titta på oss och kolla vilken form hos hästen som gav bäst resultat för sänkning av hästens innerhöft och höjning av bogarna.
Vi fyllde på med ett teoripass där vi pratade om skänkelns och spöets betydelse i samling.
Vi pratade (mest Katrin) om hästens takt och hur och när vi reglerar den.

Vi avslutade dagen med att lära våra hästar att på signal lyfta sina bakben för att förberda dom för söndagens övningar. Lite olika metoder och reaktioner blev det. Är väldigt glad över min inklickade häst som faktiskt lyfter på ett ben i sänder på bara röstkommando, fast det är ifrån backen det.

Söndagmorgon och regntunga skyar hotar oss, när Quartzo i oväntad frisk skritt promenerar ner till Lögdö med en sovande matte på ryggen. Han gillar stället o jag tror mig ana en stor förtjusning av ett visst litet sött PRE-sto vara anledningen till hans brådska.
Efter två fullmatade dagar känns det ganska proppfullt i min lilla hjärna, så när söndagen visade sig innehålla den ditills mest komplicerade teorin under hela helgen, nämligen Diagonalisering av hästen, kände jag mig som en "förstakladdare" och begrep "nothing". Tänkte att detta får ligga på en 10-årsplan, då är jag nästan 70 år och Quartzo 25, så med stor tur hinner vi.
Jag begrep att syftet som rubriken sa att vi skulle diagonalisera hästens fram-bakben, för att få mer samling. En bra väg för förberedelser för skolgalopp, piaff och annat ouppnåligt.
Efter ett långt och ingående teoripass försökte Katrin få de närvarande att förstå hur, när och varför?
I samlad skara återvände vi ut i den regniga, friska luften för att omsätta teorierna till praktik.
Att ge kommandot lyft till Quartzo från sadeln, gav ingen som helst reaktion. Så jag tror vi jobbar vidare med detta från marken..
Vi avslutade dagen med individuell ridning, då vi fick läxor tjocka som romaner av vår söta fröken som nu överger oss ett bra tag då hon snart ska till att föröka sin lilla barnaskara.
Som ni förstår har jag väldigt mycket i huvudet nu som måste sorteras och struktureras inför höstens och vinterns träning med Quartzo. Det känns i alla fall jättebra och roligt att ha fått så många nya redskap att jobba med.
Så nu sitter jag här och fantiserar om hur glad Katrin ska bli när hon vid sin återkomst framåt vårkanten får se hur mycket vi övat hemläxan.
Träningsambitionerna är höga nu!







6 kommentarer:

  1. Nejmen, se där..
    Välkommen tillbaka!

    Ser att ni jobbar på o det ser bra ut.
    Jättekul.

    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Oj, verkar mycket och svårt nu. Jag börjar så smått med den laterala böjningen jag ;) Sedan får jag studera din och Q taktik framöver !

    SvaraRadera
  3. Det var kul att läsa om dig och Quartzo. Är själv på "bebisstadiet" med min 3-åriga arabvalack. Vi bor i Sörmland och har börjat träna (på backen) för Anna Lindh. Vill gärna läsa mer om Er utveckling! :-) Mvh Katarina

    SvaraRadera
  4. Hej Mia och Lennart,
    Läste om era Portugalplaner på Monte Jannas blogg.
    Ska ni ha häst och hundar med när ni flyttar till Portugal?
    Vära engelska goda vänner och nästangrannar i Alentejo längtar hem till barn och barnbarn och funderar därför på att sälja sin fantastiska quinta, där de har tre hästar,varav en Lusitano,(inkl paddy och hopphage), två hundar och odlar oliver, underbara tomater och hallon mm.
    Hälsningar
    Gunilla i Monsaraz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen Fnurran! tyvärr hinns det inte med så mycket bloggande med jobb, häst o hundar på agendan. Men när viktiga saker i mitt och kära Quartzos liv sker försöker jag.
      Gunilla: ja v tar med både häst o hund, men det kommer inte att ske i brådrakst utan ligger inom en 2-års period.

      Radera
  5. Ååh va kul att få träna för Katrin! Den Katrin! Lycka till med läxan! ;)

    SvaraRadera