onsdag 22 december 2010

Klagolåt från Jämmerdalen.


Long time no see, som nån annan bloggande vän uttryckte det. Å det är väl så det är för de flesta den här årstiden. Man har fullt sjå med att överleva i denna bistra vargavinter.
Den lilla energi man har går åt till "måsten", o man spritter ju inte precis av en massa blogg-energi.

Kan kallt konstatera att jag är den mest självduperande människan i ett par ridstövlar.
Varenda dag på jobbet sitter jag o längtar efter kvällens ridtur, när så kvällen kommer o mörkret har lagt sig o tempen fallit ytterligare några grader, har jag minst en miljon ursäkter för att låta bli att äntra min springare. Tänker att : fryser nog ihjäl, Q längtar nog in, plogbilen kanske kommer, Quartzo vill nog hellre klickerträna osv, osv. Snabbt har jag övertygat mig om att slippa undan. Håller nog på att bli gammal o bekväm för jag vet att de kvällar jag inte lyssnar på mina invändningar och faktiskt tar mig ut på en tur, belamrad med el-strumpor, el-sulor o trippla kalsonger njuter både jag o hästen, å jag blir så nöjd över min prestation.
Om jag lyssnar på mitt dumma jag och både tre o fyra dagar hinner passera utan ridning, blir det lite moment 22 av det hela eftersom jag vet att Q får ohanterligt mycket spring i benen, o det blir mer o mer gruvsamt att rasta "den vilde".
Tycker ändå att vår relation går framåt med stormsteg. Hans "dampanfall" har glesnat väsentligt. Han lyssnar så bra på det bästa verktyget jag har : rösten, med den kan jag övertyga honom om att det är lönlöst att börja takta o stressa upp sig. Med några ord kan jag få honom att faktiskt skritta på lång tygel hela vägen hem - en stor seger med denna vintertraumatiska häst.
För övrigt gruvar jag mig för att åter pina mig genom en julhelg. Sedan vår äldsta son dog för 5 år sedan har detta blivit den tyngsta helgen av alla. Även om Johan är med oss varje vaken sekund blir längtan o sorgen snudd på ohanterlig just under julen då ändamålet är att samla familjen.
Känner mig ändå lyckligt lottad som har mina 4-bentingar, dom blir till en oändlig källa till tröst.
Dessutom kommer mitt minsta barnbarn Elvis att lysa upp min tillvaro hela julhelgen.
Avslutar med att önska mina vänner en :
GOD & SKÖN och KÄRLEKSFULL JUL!

2 kommentarer:

  1. Detsamma önskar jag dig.
    O även här så kommer en tung helg, men med en hel del glädje oxå.
    Så istället får vi blicka framåt och längta till en skön "häst-sommar", med massor av umgänge :-D

    Jul o nyårskramar

    SvaraRadera
  2. Ha, så väl jag känner igen mig!!! Oavsett hur kul det är när man väl är ute, så är det den där bekvämhetsspärren när man kommer hem, är trött och lat... Speciellt när man kommit ur vana som det gärna blir såhär på vintern när det är kallt, mörkt, tungt och jobbigt. Tiderna blir bättre och orken är mer på topp.

    Så tungt! Ofattbart att förstå! Finns inga ord!

    SvaraRadera