fredag 5 november 2010

Den "skämmiga" stordolmen


Tillhör kategorin hästägare som tycker att det kan vara väldigt roligt att göra nåt annat med min kära häst än att rida. Därför bestämde jag mig i går kväll för att ta en promenad med Quartzo bort till träningsplanen. Ville testa att sätta ett vanligt bett i munnen på honom, då jag upplever att det kan vara lite svårt att få igenom den ultimata böjningen på stången.
Provade detta för något år sedan med totaltfiasko då Q fick kväljningar o bara ville spotta ut eländet jag stoppade i munnen på honom. Misstänker att han under sina 8 år i Portugal aldrig haft kontakt med ngt. annat än en stång.
Gårdagens reaktion förvånar mig. Bettet jag använde mig av är ett sånt där fiffigt bett som snurrar runt sig själv, alltså utan nötknäppareffekt. Han småtuggade vid den första kontakten o tyckte sedan att det där var väl ganska o.k. Kunde via sytrådstag i tygeln få eftergift, så långt var allt väl. När vi sedan skulle försöka jobba lite, krullade han ihop sig totalt. han hade inte mista lust att söka efter något stöd? provade en stund men då han inte ville jobba rätt med sin kropp la jag snabbt om kvällens planer. Vi ägnade oss istället åt en av våra favvolekar, lite seven games, som vi båda tycker är jättekul. Alltid när vi ska leka så plockar Quartzo fram sin "jättedolme"?? hoppas och tror att det är ett tecken på trivsel.
Tycker att det är lite märkligt att jag gamla tanten,upplever det som lite pinsamt då småflickorna på läktaren eller vid staketänden storögt undrar vad det är som "slänger" under magen på honom. Det tar liksom udden av träningen, ingen bryr sig om hur vi tränar, då fixeringen blir stannande vid hans jätteorgan.
fniss, fniss

4 kommentarer:

  1. Ha ha :-). Lite studier i biologi för småflickorna..
    Jag ser det som tecken på avslappning...

    SvaraRadera
  2. Det här var en mycket trevlig blogg med precis rätta djurälskande tonen i... kul! Hittade Dig via Ann-Louises underbara blogg...
    Kul med dolmen, visst måste det tyda på att han är helt avslappnad och UPPSKATTAR lekarna *fniss*

    SvaraRadera