tisdag 24 januari 2012

Sits-clinic med Birthe Vogelius.


Lägg till bildtext

Vill visa en bild jag tog under besöket på Katrins undersköna hingstar. Där kan man snacka spänst!
Nyligen hemkommen från en lärorik helg med mycket Aha-upplevelser, inspiration och bättre kroppskontakt. Hade förberett mig väl för denna helg med att studera Birthes mycket läsvärda bok : Spänst & Harmoni i ryttarens sits. Dessutom passade jag på att besöka min sjukgymnast dagen före avresa. Har under många år haft problem med en ond höft, som jag fått åtgärdad med jämna mellanrum på SCA hälsan.
Jag har trott att det är min höftböjare (som många ryttare har problem med) som varit anledningen till mitt onda, o att höger ben som ständigt kortas. "Min" sjukgymnast sa att han anade att mitt problem antagligen härrör från bålen - hmm intressant att ha det med sig till clinicen. Väl på plats i Vännes hos vår fröken Katrin Wallberg o hennes fantastiska ny byggda anläggning : Ridkonst Norr, började Birthe dagen med en föreläsning om Ryttarens Bärighet. Hon pratade om rörlighet, stabilitet, balans, följsamhet, muskelstyrka och avspändhet, lite om koordination, tajming och känsla. Birthe är en intressant föreläsare som på ett lättbegripligt sätt förklarar vad hon menar.
Så var det dags för sitsanalys. Tyvärr kunde inte alla som ville få en sådan pga. tidsbrist, så det var "först till kvarn....." jag var en av lyckligt lottade som med stor pessimism äntrade sadelbocken med en tryckmatta kopplad till dator, som skulle avslöja min sneda, skeva kropp inför hela församlingen. Snopen och förvånad fick jag veta att jag var en väldigt rak o jämn ryttare - Tjoho!
Procent fördelningen på de bägge sidorna var nästan bra, men bara nästan.  Snopen så att jag höll på att trilla av bocken fick jag höra av Birthe att mitt problem med höften antagligen kom från bålen därför att jag  jag antagligen rider med den ena axeln något framskjuten. Jamen visst har aldrig tänkt på det förut men när hon sa det var det solklart, det gör jag ju. Fick lägga mig på golvet o Birthe drog o strechade min kropp under några minuter. Sen hoppade jag upp på tryckmattan igen o min belastning o tryckpunkter var förändrade till 50/50 - fantastiskt! Kändes sedan som ett äventyr att följa den ena ryttaren efter den andra som klev upp på mattan med spridda resultat (många ryttare går omkring med gamla skador) o sedan få se Birthe under några minuter rätta till problemen som gav ett mycket bättre resultat vid den andra sittningen på tryckplattan.
Snabbt kunde "vi" (AR-tanterna) konstatera att vi AR-ryttare genomgående hade bättre fördelning o tryck i våra sitsar.
I församlingen fanns både dressyr och hoppryttare, å det var roligt att vi kunde samlas så här under samma tak. Det blev som en uppenbarelse när vi såg vad lite som behövs för att underlätta sin sits o i förlängningen underlätta för våra hästar. Efter dagens övningar lät vi Birthe provsitta i en AR-sade vilket hon aldrig gjort. Skoj att se hennes reaktion, hon kände efter o funderade väldigt länge innan hon sa nåt. Efter en stund i sadeln sa hon så här: en sån här sadel ger antagligen en väldigt optimal sits, man hamnar rätt utan ansträngning. Sadeln är smal o lättare för kvinnor att sitta i, den finns inte en massa uppbyggnad typ knävulster o dylikt som låser ryttaren i en felaktig position. Dessutom konstaterade hon att vi i den sadeln med vårt sätt att rida ger oss stabila mellandelar.Hon hade även en del invändningar mot sadeln, men likt en gammal hund, väljer jag att höra det jag vill.
Vi avslutade en intressant dag med en delikat middag, med vinfnitter o efterrätt.
Söndagen startade med en resumé av gårddagen, sen följde en föreläsning om våra olika kroppsdelar, o hur vi kan hjälpa dom på vägen mot en harmonisk sits. Efter lunch fick vi träna, strecha med olika hjälpmedel på olika stationer. Gammkroppen fick sig ett rejält uppvaknade. Nu ska här inhandlas bollar o balansplattor för detta är något jag tänker fortsätta med. Avslutar med att säga att
 får ni möjlighet att delta vid en Bithes clinics GÖRNE!!!!!!

Nyttigt o välgörande.

1 kommentar: