lördag 6 februari 2010

TROR JAG HÅLLER PÅ ATT BLI OMVÄND...



Idag denna fantastiska dag- äntligen, blå himmel o en sol som man kunde ana värme ifrån, o bara några minusgrader, håller jag på att bli lycklig över snömassorna.
Brunos lillmatte Jossan o jag bestämde oss för att nu ska vi ut på långtur i det fantastiska vädret.
Påbylsade o på väg utför stallbacken, känner jag hur Quartzo laddar.
Jossan säger, nu ser Quartzo ut som en kanonkula i bakdelen o så kändes det, minsta lilla pippifågel o jag hade fått mig en rymdtur igen. Så vi bestämde oss för att rida "off road" i stället. Vi plumsade ospårat ett par km. sen kom vi in på en liten slädled som Per-Ola gjort tidigare under dagen. Vi "irrade" omkring på berget i en o en halv timme. Lusitanon har ju av naturen väldigt höga knälyft o i 1 m. snö bli gången väldigt passageaktig, jättehäftigt att få känna vilka resurser Quartzo har. Inte så kul att han glömt vad förhållningar betyder, så det blir passage varvat med galopp.
Det går absolut inte att sitta o hålla honom, utan man för finlira med munnen hela tiden. När jag tappar tålamodet (jag vet man får inte) o morrar åt honom kan han skritta en 3-4 steg.
Obegripligt vad han får all energi ifrån, misstänker att någon ger honom en säck havre på nätterna, sanningen lär jag aldrig få veta. Nu måste jag som värsta vinterhatare tillstå att snödjupet varit min räddning, då denna dynamitgubbe inte går att rida någon annanstans just nu.

2 kommentarer:

  1. Hehe... jag det måste vara toppen med så mycket snö ibland! Att rida "off road" i 1 m snö borde suga ut en massa energi. Jag tyckte att vi red "off road" igår...... i 3 dm snö :o)

    SvaraRadera
  2. Hej! Kommer han från helmer din vackra häst? Mvh Marie

    SvaraRadera